tisdag 11 mars 2014

ge aldrig upp

Mars månad,

den månad då alla medsystrar med endometrios globalt satsar STORT på att nå ut till andra medmänniskor och belysa det stora problem som följer med endometrios. Hur livet med sjukdomen idag kan se ut. Ta upp frågan som många av medsystrar känner av inom vården. Många blir inte bra bemötta eller kunskapen om sjukdomen är långt ifrån tillräcklig. Sen vet jag att det finns så många duktiga läkare som kämpar för att sprida info och kunskap. Dom försöker belysa vikten av stöd och verktyg att använda sig av förutom smärtlindring. Ni gör ett fantastiskt jobb och jag är så tacksam för egen del och även från många av mina medsystrar. Vi behöver belysa och öka forskning inom detta området, vi vet idag inte varför vissa kvinnor drabbas. Inte heller vet man hur man ska kunna bota sjukdomen. Idag sätts vi drabbade in på olika sorters hormonbehandlingar för att få stopp på blödningarna som kommer. Allt för att försöka torka ut den endometrios som finns i oss. Dessa behandlingar är allt ifrån lätta att leva med och hantera. Hormoner styr så mycket och påverkar mer än man tror. Det är allt annat än enkelt att hantera att gå på fler än en behandling samtidigt. För min egen del så tappade jag helt bort mig själv i perioder. Så obehagligt. Det är svårt att inse det när man är mitt i alltihopa.

i år har min kamp med endometrios pågått i 11 år ( då jag fick min diagnos iallfall , har haft endo längre )
det har blivit många omgångar på sjukhuset med ups and downs, jag har genomgått en hel del operationer och många försök för att stoppa min endometrios. Än har vi inte lyckats få stopp på den, men ger inte upp
Jag känner full tillit till läkarna som har hand om mig när jag söker vård, jag vet att dom gör allt dom kan för att stoppa smärtorna eller sjukdomen. Det är allt annat än enkelt alla gånger.

sedan snart 2 år har jag drivit min egna lilla stödgrupp Medsystrar, www.medsystrar.se
all den kärlek och styrka mina medsystrar delar med sig av får mig att orka ännu mer, det är häftigt att vara en del av ett fint starkt nätverk av fina varma kvinnor, älskar er alla <3 p="">
på söndag ska den första EndoMarch göras i Göteborg och jag håller på att göra allt för att det ska bli så bra som möjligt, det känns så viktigt att göra den. Jag kommer gå den för min egen del och alla andra kvinnor som lider av endometrios, för att en dag vi ska kunna finna bot och förståelse hur sjukdomen fungerar. Sen även inte minst för de medsystrar som vi förlorat, som inte längre kan gå med oss själva.
Må ni vila i frid kära medsystrar <3 p="">

Inga kommentarer: