torsdag 30 augusti 2012

insikt och tacksamhet

onsdag idag
ingen bra dag enligt mig
smärtor smärtor smärtor
ett pågående krig i min kropp
om vem som bestämmer över den
om vem som äger den

jag vann
för jag ger aldrig med mig
insikten knackar mig på ryggen
klokheten viskar några ord i mitt öra
smärtan spelar dart med pilkastning i min mage
men jag vann

vad var då priset?
jo, den sköna känslan över att inte gett vika
att inte låta tankar och ångest ta över
att lägga sig ner raklång i soffan
bädda om sin kropp med mitt goda duntäcke

funderar
tänker
grubblar

idag vet jag mer än jag gjorde igår
idag fick jag beskedet om operationsdag
den känns långt bort, jag vet
men det är inga problem

det blir som min vanliga plan
en dag i sänder (det har dessa års insikt lärt mig)
en timme i taget (det har klokheten lärt mig)
en minut i taget (det har smärtan tvingat mig att inse)
så är det nu

back off allt annat
jag kommer fixa detta
tillsammans med mina fina vänner
och mina fantastiska medsystrar
som alltid får mig att skratta
tack för att ni påminner mig
om att säga nej

att säga kanske om minsta lilla tecken i min kropp känns ovisst
sätta gränser och förklara varför jag gör det så att andra ska få en chans att förstå
för jag har alltid innan, och jag menar ALLTID

kört och hämtat människor
åkt till mina vänner oavsett hur lång väg det är dit eller i vilket skick jag är i smärtmässigt
anpassat mig efter andras planer och förväntningar
men nu är det stopp

de vänner som är mina vänner förstår detta vid detta laget
att dom får komma till mig nu istället
jag kommer inte flänga hit och dit
jag ska hålla min kropp stilla

och de dagar som är bra
då ska jag passa på att ha roligt
på det vis som inte gör smärtan eller kroppen värre
nyktert tillstånd och massa bus

ut och köra hoj
njuta av ljudet på den när jag gasar
ligga inne och kolla film i timmar
bädda ner mig i soffan med min vovva

leva livet och inte låta livet leva upp mig

sen kommer jag alltid vara positiv
så om det är någon som tror att dom ska få mig arg eller knäckt
så kan dem lägga ner det, för motgångar gör mig stark

är det någon som behandlar mig eller någon jag ser på ett ikke respektfullt sätt
kommer jag säga det och göra den personen påmind om att inte göra så mot andra människor

lets do this

Tack alla ni fina medsystrar som tänker på mig och sänder mig kärlek
Tack alla medsystrar för all stöttning i mina kommande projekt och ideér.
Tack Noomi för dina fina tankar för mig och mitt tillfriskande, jag ser fram emot att komma till dig snart
Tack Jonna för alla dina fina ord och din kärlek som är så stark oavsett om du nu befinner dig i Umeå
Tack Joanna för din fina starka vänskap och för att du berömmer mig och ber mig kriga vidare
Tack Jessie för att du och jag är systrar och bästa vänner & soulmates
Tack ni goa kollegor på jobbet som jag pratat med som gett mig så fina kommentarer och mail där ni ger mig beröm och kärlek och medmänsklighet, tack för att ni ger mig de fina orden, dom ger mig ork och kraft
Tack alla ni som läser denna blogg som kanske för vissa framstår som knäpp, men då är jag knäpp för sådan här är jag och min pappa älskar mig för den jag är.
Tack mommo för att du finns hos mig även om jag inte kan se dig, jag känner din och moffas närvaro
Tack Honey för att du lägger dig på min mage och gosar med mig när jag är knäckt av smärta
Tack alla mosters töser för att ni finns och ger mig spontan villkorslös kärlek och att ni säger att ni vill bli som mig när ni blir stora, de orden är svåra att inte börja lipa till när dom kommer ur era söta munnar.

Tack & Godnatt

avslutar med nedan bild som jag tagit och skrivit några ord på...



Inga kommentarer: