måndag 13 oktober 2014

Krigets timmar & kamp

Ligger nerbäddad i sängen
Lyssnar på min lilla Honeys snarkningar och andetag
Tiden står stilla och har gjort det ett tag nu
Dagliga krig mot smärtorna, det tar energi
Vare sig jag vill det eller ej
Kan inte fly det

Det är så just nu
Blir besviken och framförallt frustrerad
Av att vakna med smärtorna 
tillbringa dagen i dess sällskap
gå och lägga sig tillsammans med dom
det blir ibland bara för mycket

stark intensiv ihållande smärta i min högra del av magen
dels upplever jag smärta på min högra äggstock
men också en bit in på högersidan, mot mitten om ni förstår
denna smärta är ny för mig, aldrig haft ont där innan
jag upplever att det är urinblåsan, hoppas jag har fel

Sen...

stark värk i mina armar & ben
framförallt underarmarna och nedre delen av benen mina
ibland
ber jag nån att ta sina händer och greppa runt en av underarmarna
för att sedan trycka allt vad man har, 
så smärtan som trycket ger domnar bort armen/benet
då känns det skönt för en kort stund, den stunden innan värken återkommer
svårt att förklara
men så kan man inte hålla på, jag vet
men
ibland är man bara desperat

sedan min komplikation vid "felstucken" EDA
bråkar mitt vänstra ben, det är en brännande smärta
den har ännu inte gett vika sedan detta hände mig januari 2013
Den är knivskarp som kan greppa taget om mig
det känns som om någon skär mig längs min baksida på benet med en kniv
denna smärta har aldrig svarat på någon av 
de preparat som jag intar som smärtlindring
dessvärre
men jag har gott hopp om att detta blir bättre, med tiden
bara jag fortsätter röra på mig och sedan återupptar min träning
styrketräning samt gymklasser

det hoppet gäller hela min hälsa och jag längtar
efter att få komma igång med träningen

det ligger ovanpå den smärta & värk oro inom mig
hur ska jag klara allt ekonomiskt just nu?
jag står ensam nu på denna front och ber och hoppas
på att allt löser sig, bara man inte ger upp och ger det man kan
för att finnas där och hjälpa andra medmänniskor, 

ensamheten
en känslig fråga men så påtaglig och verklig
vet inte varför jag känner mig så ensam och liten just nu
men tränger inte bort de tankar & känslor som det medför
för att det är en del av mig och min kamp mot min sjukdom

Jag saknar en del viktiga och oerhört betydelsefulla personer i mitt liv
kärleken och saknaden av dem gör sig påmind ständigt just nu
vissa av dem kan jag aldrig mer omfamna eller anförtro mig till
det tynger mig, men det minnen jag fått genom dom tänker jag ofta på
då får jag en varm berörande känsla från knopp till tå
andra hoppas jag på att få återse i mitt liv igen

ska försöka somna igen, försök 37 idag,
Hoppas att morgondagen har goda och fina ögonblick att bjuda på

Kärlek från mig till dig, vem du än är

3 kommentarer:

Therése Kallander sa...

Skickar ett helt gäng med styrkekramar från en kämpe till en annan... <3 Svårt att förklara och svårt att förstå om man inte varit där själv.. Efter år av smärta som resluterat i ett "nerodysfunktionellt smärtsyndrom, där allt gör ont, så känner jag väl igen mej i din beskrivning.. I synnerhet att det lättar lite när någon trycker ihop en hårt... Skärp eller spännband runt kroppen lättar.. som värme.. och kramar.. Hang in there! Imorgon kommer 24 nya (och förhoppningsvis bättre) timmar!! <3 Kram / Therése

Anna-Maria sa...

God morgon!
Jag är ny här som läsare på din blogg och ny "medlem" i "Medsystrar på Facebook! Jag är 34 år och fick reda på att jag har endometrios som 23 åring. I samband med utredning på reproduktionscentrum här i Uppsala! Att få denna diagnos var en befrielse- nu visste jag äntligen vad som var fel på mig cj varför jag hade så ont vid mens och varför jag var/demprimerad till och från!
Jag har bara smärtor i samband vid ägglossning och mens, aldrig annars! Det jobbigaste jag tycker är deprisonen!
Du har en jätte fin blogg, du inspirerde mig att börja skriva om endo på min blogg!
Tack för en underbar blogg!
Hoppas du slipper smärtan snart och att du snart kan återgå till vardagen och träningen!
Miljoner med Kramar Amie

Jonna sa...

All min välvilja och kärlek till dig kära Madde.
Jag är med dig i hjärta och tanke, ledsen att jag inte kan komma till dig just nu och bara hålla om. <3