tisdag 23 oktober 2012

dagen före operation

ligg-sitter i soffan
värken är konstant och väldigt intensiv
andas djupa långa andetag
jag håller ut ännu en dag i detta

för

imorgon är det dags
för min 16:e operation
skönt att få det gjort
jag har väntat länge på detta
sen vet ni ju att jag har kasst tålamod
det är inte min starkaste sida he he

värmefilten går på full värme
så skönt för är så frusen och kall
vart ute med min älskling och gått
blev genomkall av det

idag är det dags att packa väskan
bädda ner mysiga och svagt åtsittande kläder
för det finns inget värre än efter operationen
när man ska röra på sig och då har något tajt över magen
då är det inte roligt inte

det är en sak som är bra med alltsammans
jag har lärt mig hur jag ska tänka och packa inför operationen

hur känns det inombords nu då?
tja, det känns både bra och dåligt
helt naturligt antar jag
kommer väl aldrig vara helt bekväm att behöva opereras
imorgon drar känslor och andra tankar iväg när jag läggs in
då kommer mycket minnen och funderingar

Jag vet att det inte finns något val att göra
känner mig ok med risker och annat som kan komma att hända
men det är inget jag tänker eller tillåter ta över mitt inre
för då kastar man ju in handduken innan man ens gett det en chans
jag tänker förbli positiv som jag alltid varit och försökt hålla mig till

ska vila mitt huvud nu
för mycket som snurrar där inne
imorgon får ni gärna tänka på mig
för om ett dygn är jag förhoppningsvis på operationsbordet
sen följer resan mot återhämtning
den är inte rolig men viktig och nödvändig
jag ska upp och röra på mig - så är det bara

Jag vet att jag inte varit en lätt patient alla gånger
men det är ingen lätt sjukdom detta eller lätta val
denna sjukdomen går så djupt in i det mentala
den tvingar fram nödvändiga beslut som berör hela ens liv och framtid

jag har till exempel valt bort att bli mamma
det känns skönt och bra inombords
jag är för sjuk för att bli en bra mamma
om jag går tillbaka i tiden så är det ingen bra statistik
så att ha gjort det valet nu känns som en inre frid
sen lånar jag ju gärna andras goa ungar och blir moster till dom med :)

en sak som blir annorlunda denna omgången är mommo
hon finns inte längre där som en stöttepelare
men hon finns med mig ändå - det vet jag
saknar henne enormt mycket
varje dag

imorgon bär det av på en ny resa
och jag ska göra det bästa jag kan för att få det att funka
jag lovar er detta

jag vägrar ge upp !

dagens låt är en mycket fin låt från filmen  The Help
lyssna på den och ta till er alla krigarinnor

Puss & Kram Tant Madde





1 kommentar:

Lennart Paridon sa...

Tänker på dig Madde. Vi hoppas allt går som det är tänkt imorgon. Stort lycka till. Kram!