tisdag 2 mars 2010

tuffa beslut

var hos farbror doktorn idag
vad ska man säga ? vart ska vi börja ?
gjorde alla undersökningar som ni vet det innebär = ONT

hade ett riktigt bra samtal med min läkare som jag kände att jag är så glad över att ha som doktor. Vi pratade såklart om min dagliga smärtproblematik och hur den påverkar mig och mitt liv. Sedan pratade vi lite om tidigare operationer och vilka mediciner och hormoner jag provat för att få bukt med min endometrios. Det är verkligen så att jag har testat det som idag finns att pröva. Har haft min diagnos i 6 år nu i år. Det har hänt så mycket och inneburit massa ingrepp. Vi kom sedan fram till båda två att det var nog dags för en ny operation. Har inte gjort någon sedan nov 2008 så det är riktigt skönt att jag klarat mig så här länge, även om det känts så tufft. Är verkligen stolt över mig själv för att jag kämpat så bra denna omgången. Samtidigt blir jag lite förbannad på mig själv för att man inte sätter gränsen för sig själv lite lägre, men jag vill ju så gärna lära mig att hantera all smärta. Det är för mycket begärt av mig själv har jag nu insett. Jag är nu uppsatt på operation inom en månad från idag och ska nästa måndag 8 mars ringa till operationskoordinatorn och kolla hur det ser ut med tider. Hoppas det går illa kvickt för jag vill inte behöva gå och må såhär. Jag klarar med nöd och näppe just nu att arbeta. Jag vill inget annat än att kunna jobba för jag mår bäst då. Älskar mitt jobb verkligen och allt vad det innebär.

en annan sak som idag kom upp igen är detta med barn. Det fungerar inte att hålla på att opereras hela tiden som det är nu. Utan ska starkt överväga om vi behöver gå ett steg längre, om vi gör det så innebär det en operation där vi tar bort livmodern i första skedet. Detta för att mycket av smärtan kan bero på just livmodern och det ärrvävnader och annat som finns där och som gör ont och värker. Jag har ju länge skjutit detta beslutet framför mig för att slippa tänka på allt som det skulle innebära. Jag har nog någonstans hela tiden under min långa resa haft det som en sporre att fortsätta kämpa med allt för att en dag kunna få bli gravid och kunna få fullfölja en hel graviditet och få ett biologiskt barn. Även om jag är helt klart öppen för andra alternativ så är det självklart mitt första val. Jag har träffat världens bästa man som jag känner så starkt för och som jag mer än gärna skulle vilja ha ett barn med. Nu är det långt ifrån att fatta något beslut men jag ska bearbeta och resonera med min älskade om vad vi vill och hur vi vill ha framtiden tillsammans. För tyvärr kanske jag inte har någon lång tid på mig att vänta med detta beslut. Det får tiden utvisa. Nu är det först dags att förbereda sig inför den kommande operationen som jag inte vet vad den kommer att innebära. Vi får se när dom öppnar och ser vad som kan behöva göras. Dom kommer även att kolla tarmen hur den ser ut och om vi eventuellt behöver göra något på den. Som sagt, många bollar idag att fundera kring.

längtar efter min älskade som jag är så lycklig över. Du är så fantastisk älskling.

Puss & kärlek till er alla där ute

nu gäller det att bita ihop det sista för att sikta framåt mot att då uppleva smärtfrihet

2 kommentarer:

jasmine sa...

Du är en riktig fighter! tänker på dig och sänder dig styrke kramar!

Nathalie sa...

Du är en otrolig människa vännen! Som ovanstående skrivare säger, en riktig FIGHTER! :) Vad du än beslutar så hoppas jag att det blir till det bästa för dig, och att du slipper de värsta smärtorna...
Många styrkekramar till dig!!!