torsdag 29 mars 2012

De senaste dagarna på sjukhuset

hallå där
ursäkta
syster
fröken

det har hänt så mycket
dessa dagar som nu passerat under veckan som gått förbi oss

jag fattar nada
ligger på min fina sal och är tillbaka
efter två dagar som bestått av att flänga fram och tillbaka till intensiven och min avdelning på KK. Det vart svårt att få ordning på min morfinpump som jag hade planerat in tillsammans med narkosläkaren, väl där på intensiven så gjorde dom allt dom kunde och lite till för att bryta min smärtpik som höjde sig till skyarna. Jag låg där i mitten av allt kaos som var runt omkring mig. till slut så får jag höra en mansröst som berättar för mig om vad jag strax ska få genom nålen o armen. det kommer hjälpa mig säger han. Sen går följande fort.

Jag hinner inte direkt tänka någonting förrän allt som jag nyss såg omkring mig omvandlas till vitt, jag sitter på en gammal antik träbänk och är omgiven av endast vitt landskap. ser ingenting annat, känner en knut i min mage då jag tycker mig själv inse att jag är död och att ja passerat dödens port. Var det såhär den skulle se ut? Var detta platsen man hamnar när man lämnar jordelivet? Vart var himlen och alla jag känner som lämnat jordelivet. Besvikelsen om vart jag hamnat vällde över mig, jag blev tyst i huvudet.

Jag hade ju varit rejält ledsen och orolig inför min operation med titthålen, den hade ju gått bra så då slog tanken mig att jag inte undkom döden ändå, den vann

Sen hör jag mitt namn ropas på väldigt långt avstånd och jag ser ingenting eller känner ingenting. Jag hör bara rösten skrika mitt namn och jag kan nu urskilja att rösten tillhör en kvinnas.
sen känner jag hur någon drar i min överkropp och russkar på mig. Det är sköterskan som försöker få mig att vakna ifrån min sömn. Jag öppnar ögonen.

Jag lever
andas
djupa
långa
andetag

Sen jag vaknade har jag och läkarna testat och provat oss fram. Jag fick igår träffa en smärtläkare och sedan han lade fram en plan för mig så har jag en inre ro i kroppen. Hans ändring som gjordes igår då man justerade min basdos och tillsammans med min pump med smärtstillande fungerar det väldigt bra. Jag ligger nu på en nivå då jag klarar av smärtan och känner en otrolig lättnad över att den delen är ok.

Nu är det att ta en dag i sänder, leva i nuet och gå försiktigt fram. Denna gång som jag nu opererats och ligger inne ska bli en bra omgång då det fungerar fullt ut. Jag tänker inte åka hem för tidigt, det ska fungera med smärtlindringen som jag äter hemma innan jag åker hem.

Snart är jag redo för livet igen...snart

Tack till er som kommit och hälsat på mig, finns ingenting så tråkigt som att ligga inlagd på sjukhuset, ska idag försöka komma upp på benen idag

Tack Nathalie för blommorna & nallen
Så himla gulligt av dig :-)

Se bilder nedan på gulliga saker som mina vänner har gett mig, tack igen

Ola ringde ang bilen min igår, ska boka in en tid med honom nästa vecka, sjukt kul och spännande. Han skickade en bild på den, jag bara skrattar av lycka.

Kramar

1 kommentar:

Josefin sa...

Hittade din blogg genom att googla och klicka mig fram denna natt. Jag har för ett par veckor sedan fått diagnosen endometrios ställd och livet är inte alls roligt och jag är så sanslöst ensam. Så kom jag in på din fina blogg och tänkte lämna en kommentar.. och att du får krya på dig efter operation!