tisdag 27 mars 2012

Välkommen till mitt nya liv

Suckar
Pustar
Stönar

Det är över
Operationen är avklarad
Nu återstår det en sak
Återhämtning

Sakta
Försiktigt
Varsamt
Ska jag ta igen mig

idag vart en lång dag
först att vänta på att
få åka ner till operationen
Jag var så skör

Vilse
Ledsen
Känsloladdad
Men

Jag var öppen om hur jag kände inombords, fick lugnande och smärtlindring, vilket gjorde mig mer avslappnad

Det gjorde att jag fick ett värdefullt
Samarbete med operationsteamet
Dom höll handen min
Dom tröstade mig och förstod mig

Så när jag kände mig stöttad till 1000
Då sövde dom mig
Innan jag somna tänkte jag
Jag har mycket att se fram emot
Är så tacksam för allt jag har i mitt liv

Kände smärtan
Vaknade sen, men blundade
RingRostig
Hörde röster först
Massa väsen från utrustning mm
Det pep och höll på

Sakta vaknade jag till liv
Min kropp var tung som bly
Märkte hur mina ben var
Bortdomnade

Det blir så av den morfinspinal
Som dom gav mig innan operationen
Den kan göra så att man först upplever
Bortdomnade ben innan morfinet i den kickar igång, sen vaknar benen till liv mer och mer för varje minut som går

Den är väldigt bra för min del

Ligger nu i sängen
Tankar
Känslor
Smärta
Vandrar runt i min kropp

Detta som jag väntat på
så länge
har nu äntligen genomförts

Det känns skönt
det är nu mitt jobb att hämta mig själv
och få min kropp åter har börjat...

Har fått hjälp med injektioner nu då det börjat braka loss igen
den smyger sig sakta på
nu har jag en stor utmaning framför mig
Jag ska känna efter mellan smärtlindringen för att se vart smärtan sitter och hur stark den är

det är lätt att bli rädd för smärtan här
det är jag nu, den får inte ta över
Jag måste få kontroll på den tillsammans med min sköterska

denna gång ska jag inte åka hem
om någon beter sig fel på tex kränkande sätt med mer så kommer jag stå kvar, det är slut på att åka hem med skyhöga smärtor och genomgå ett helvete hemma eftersom mina smärtstillande inte hjälper...

tyvärr har jag gjort så mot mig själv
alldeles för länge
och
alldeles för många gånger

Suckar
Pustar
Stönar

nu bär det av på en smärtsam återhämtning men jag har mycket att påminna mig själv om som ger mig:

ork
kraft
vilja
motivation
Kärlek

en sak till...
alla som skrivit en rad till mig där man visar sann vänskap
medmänsklighet
Kärlek och stöd

det går inte att värdera den känslan och styrkan det ger mig...blir så berörd på insidan. tack alla !

ska ge sömnen ett försök nu
riktigt svårt att sova på grund av
smärtan som jag just nu upplever

längtar så tills dess att detta är över
när jag slipper alla mediciner och skit
det är sådan rikedom att slippa dem

för nu börjar mitt nya liv...

utan dessa kroniska smärtorna
utan dessa smärtstillande
utan alla hormonbehandlingar
utan mängder biverkningar
utan all nedstämdhet och ångest

Istället kommer mitt liv innehålla en enda sak som innehåller allt jag drömt och längtat så efter i alla dessa 8 år

Nämligen livskvalité med smärtfrihet

kärlek & kramar till alla som vill
over and out from avd 67, room 8


1 kommentar:

Unknown sa...

Vilken text!
Den berörde mig djupt, du förmedlar känslorna så bra!

Kramar till dig / en annan syster