måndag 1 juli 2013

inlagd akut igen...

då var jag tillbaka i samma säng i samma rum som i torsdags
jag gick ju på permiission i torsdags och fick åka in i natt igen på grund av smärtorna
som har vacklat av och an sedan jag lämnade sjukhuset i fredags.
Efter tunga ansträningar både mentalt och fysiskt på grund av smärtan insåg jag mer och mer att det inte längre fanns något val mellan att stanna hemma eller att åka in. Så packade min väska och fick skjuts in akuten av Jojjo. Tack vare att jag fortfarande var inskriven sedan innan så behövde jag inte stanna där nere på akuten och köa likt alla andra 3000 personer som också sökte akutvård just denna dag och tidpunkt. Så det var bara att bege sig upp till min säng som stod klar och väntade på mig. Fick bäddat ner mig så gott som det går på ett sjukhus. Sedan hjälpte dom underbara nattsjuksköterskorna mig att komma ner i varv och vi påbörjade resan mot att få ner smärtorna till hanteringsbar nivå och skala. Det tog sina timmar av lidande och frustation från min sida innan vi lyckades. Det var så skönt stöd och stor förståelse från mina två sköterskor. Dom höll mig i handen hela vägen över mållinjen och jag känner stor tacksamhet över att jag fick just dem denna natt. Dem båda arbetar med helt rätt yrke om jag får säga vad jag tycker om den saken. Dom har hjärtat på rätt ställe vilket gör att jag kände stort förtroende och trygghet. Jag framförde även detta till dom personligen så att dom vet hur mycket jag uppskattar dem och deras arbete och engagemang för sina patienter. Jag är helt övertygad om att dom är lika fina och engagerade i varje enskild patient som dom har hand om. Vi lyckades nu då att få ner smärtorna så att jag nu kan ge koppen en ytterligare chans att komma till ro och somna. Ska bli skönt att få sova flera timmar (förhoppningsvis) i sträck utan att vakna av smärta och värk över magen och ut i benen. Det uppvaknandet är vanligt förekommande de gånger som smärtskov påbörjas och pågår.

smsmärtskov kommer och går och mellan dessa skov så passar jag på att njuta av ALLT som jag gillar att hitta på och uppleva. Många människor känner ju inte till min sjukdom endometrios och på grund av detta finns många tomma fördomar om hur ett liv med endmetriose ser ut. Jag begränsar inte mitt liv eller mina val av vad jag hittar på. Kommer aldrig tillåta att smärtan vinner och jag lägger ner någon aktivitet som ligger mig varm om hjärtat. Självklart tar jag det lugnt när smärtskov sticker iväg väldigt av smärta men när det är "vardaglig" smärta så gör jag saker som jag alltid gjort, jag är en tjej med spring i benen och energi så jag sitter inte stilla utan håller igång med MC körning som exempel.

dagens rond med läkare har precis varit här och pratat med mig. Det har varit en natt med kaos i kropp och smärta. Lyckades somna i 1,5 timmar. Många injektioner och variationer av olika smärtlindring. Efter samtal med läkaren idag så kom vi fram till att jag ska få testa akupunktering idag. Så inväntar att  hon som utför detta ska komma. Jag har behövt stora doser av morfin injektioner inatt och det är allt annat än populärt men tyvärr är det allt som hjälpt mig just nu. Jag har ju vart hemma och testat alla de mediciner som jag fick med mig hem på permissionen i fredags. Tog väldigt stora doser av den smärtlindringen men ändå hjälpte detta inte mig. Så nu förlitar jag mig på att dom ska hjälpa mig med detta här nu när jag är inlagd.

Dags att vila lite igen, har så ont och är helt slutkörd,

Hörs senare,

Puss & Kram

Inga kommentarer: