torsdag 12 mars 2009

smärtan på besök

min älskade ängel som jag fotade i Miami 2007
några minuter innan midnatt är klockan
skulle somnat för länge sen men det går inte
jag har ont , väldigt ont i min mage
vrider , vänder och har mig, inget blir bra
den bråkar med mig, värker så mycket
så nu bestämde jag mig för att stiga upp igen
sätta mig här och skriva av mig lite och få ur mig
lite skit, eller tankar som jag alltid får när jag har ont


är rädd
för att det aldrig ska ge sig
rädd
för att jag ska tappa mig själv
i all denna smärtan som äter upp mig
det gör så ont, har lust att börja gråta
men ska inte, vill inte hamna där
det måste ge med sig, kan inte bli sådär
tungt ont hela dagarna , alla dagarna


det är ju så att det finns bra dagar
dom är man bra på att glömma när
dom smärtsamma dagarna blir många
varför blir det så, jämt

jag vet att det finns många saker här i världen
som är tunga och hemska, bra mycket värre än
vad jag genomgår och upplever, är så tacksam
samtidigt så kämpar jag väldigt mycket, många
dagar är hemska att genomlida, jag vill så mycket
vill orka med allt, kunna jobba som jag vill, träna
som jag vill för att må bra, hinna med allt annat
min älskade familj, min älskades familj, vännerna
ja , allt som man behöver för att vara lycklig


men just i denna stund, så gör det bara så ont
jag vet inte, jag kan inte tänka något alls, bara
försöka att klara av detta, slappna av......

det är bara så tungt just nu, när jag har ont
blöder fortfarande fram och tillbaka, ja ni vet.


jag brukar skriva lite när jag mår såhär
mycket för att det är så skönt att skapa
så skönt att få ur sig , känslor , tankar och annat
finns ingen bättre behandling i världen

så här kommer en liten dikt eller vers
om endometriosen, dess smärta
mina dikter kanske ser knepiga ut
men man ska läsa en rad i sänder
inte stressa igenom den utan sakta och säkert
låta den sjunka in liksom, hoppas ni gillar den

den heter smärta

Smärta

bort
försvinn
försvinn härifrån
du
är inte
välkommen
jag avskyr dig
du
förgör människor
du
äter upp mig och andra
förgör
bit för bit
men
jag
jag ska
få dig
att försvinna
ditt namn
är smärta
försvinn
för jag
ska vinna
jag ska vinna
över dig
för du
ska aldrig
få förgöra mig

Copyright Madeleine Säljö 2008

Inga kommentarer: